Primul motor de propulsie fără combustibil

Poate părea de domeniul science-fiction dar s-a inventat un nou tip de motor care nu mai folosește deloc combustibil fosil. Cu ce diferă acesta de cel electric? Motoarele electrice creează mișcări de rotație care nu ajută atât de mult în cazul avioanelor sau al rachetelor.

Cu alte cuvinte, este foarte greu să adaptezi un astfel de motor folosit de mașinile electrice pentru aplicațiile aerodinamice, consumul crește foarte mult, iar randamentul motorului scade. De aceea, câțiva cercetători au schimbat conceptul și modul în care este obținută propulsia. Motorul este alimentat electric, dar nu mai generează forța de împingere cu turbine, ci comprimă și ionizează aerul care este transformat în plasmă pentru a asigura mișcarea.

Epoca contemporană a adus un avantaj deosebit: transportul aerian, fie că este de bunuri sau de pasageri. Dar acesta vine cu un preț important și aici nu ne referim la bani, ci la poluare.

Motoarele avioanelor sau a rachetelor folosesc de obicei combustibili cu cifre octanice foarte mari, cum ar fi kerosen, adică substanțe care prin descompunere produc noxe foarte dăunătoare și cantități mari de bioxid de carbon care contribuie la efectul de seră. O echipă formată din ingineri au publicat un articol în care descriu un nou tip de motor cu reacție care folosește energia electrică pentru a se propulsa, după cum anunță Futurism.

Cercetătorii spun că în prezent au reușit să producă un prototip drept o dovadă a funcționalității proiectului prin care au ridicat o sferă din oțel, 24 de milimetri în aer. Calculele efectuate de cercetători arată că forța necesară pentru a face acest lucru este proporțională cu cea produsă de un model clasic de motor cu reacție bazat e combustibili fosili.

După ce va fi testat un model în variantă mare, tehnologia poate intra apoi în producție, putând fi extrem de avantajoasă, aceasta reducând costurile de transport. Nu este însă suficient de bine cunoscut gradul de uzură al materialului din care este construit motorul la mai multe cicluri de funcționare. Însă tehnologia merită studiată.

„Rezultatele noastre au demonstrat că un astfel de motor de avion bazat pe plasmă cu microunde poate fi o alternativă viabilă la motorul convenţional pe combustibil fosil”, explică Jau Tang, cercetător al Universităţii Wuhan, China.

„Motivaţia activităţii noastre este aceea de a ajuta la rezolvarea problemei încălzirii globale datorate utilizării de către oameni a motoarelor cu combustie fosilă, cum ar fi în cazul maşinilor şi al avioanelor[…] Nu este nevoie de combustibil fosil pentru proiectul nostru şi, prin urmare, nu există emisii de carbon care să ducă la agravarea efectului de seră”, declară dr. Tang. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *